Siirry sisältöön
Kostnadsfri bildförfrågan
Kostnadsfri bildförfrågan
Kostnadsfri bildförfrågan

Historiska bilder – arkiv

Hos oss hittar du följande bildarkiv:


Maaseudun Lentokuvaus

Jack Johnsson föddes år 1937 och blev skickad till Sverige som krigsbarn tillsammans med sin bror Tomy. Han återvände som 17-åring till Finlands o anslöt sig till armén. Efter kriget blev han i Åbo bekant med Holmström från Sverige som ägde ett flygfotoföretag. Efter att bolaget gått i konkurs bestämde sig Jack o brodern Tomy att fortsätta verksamheten under namnet Maaseudun Lentokuvaus.

Man flög med de restaurerade planen Piper Cub J 2 OH-CPE och Piper J 3 OH-CPG varav den sistnämnda förstördes vid en nödlandning i Jämijärvi år 1959. Jack o Tomy fotograferade medan deras rutinerade pilot satt vid spakarna. Frun och föräldrarna skötte bildlaboratoriet samt färgläggningen av bilderna. Som försäljare fungerade tre lärare från Snellmannsskolan.

Maaseudun Lentokuvas svart/vita flygbildsarkiv, omfattande ca 100 000 bilder, kompletterar bra våra arkiv i västra Finland. Redan då förstod man vikten av att ha bilderna i god ordning vilket gör det lättare att hitta den bild man söker.

 

Bröderna Koistinen

Viljo Koistinen och hans bror Aris bildarkiv sträcker sig från 50-talet till 80-talet och omfattar 400 000 bilder som täcker hela Finland. Viljo grundade en fotoaffär vid Mannerheimvägen i Helsingfors år 1940. Han hann driva den endast två veckor innan fosterlandet kallade honom till krigstjänst. En trött Viljo körde efter kriget omkring i Finland med sin Husqvarna motorcykel tills han slog sig ned i Lojo och startade en sportaffär. Intresset för fotografering höll i sig o ledde till att han så småningom omvandlade sportaffären till en fotostudio. Efter att han på gamla dagar tagit ett flygcertifikat bestämde sig Viljo för att prova på något nytt, flygfotografering, som blev en del av hans verksamhet. Även brodern Ari började samtidigt med egen flygbildsverksamhet i Riihimäki.

Viljo Koistinen
Det var inte alltid lätt att spå vädret. En gång överraskades Viljo av en storm och tvingades nödlanda på en åker där ”urbefolkningen” genast kom och hälsade gästerna välkomna.
Viljo Koistinen (andra från vänster) ägde som privatperson det första flygplanet av märket Piper i Finland. På bilden har han just landat efter att ha flygit planet från Sverige till Malms flygfält.

Keijo Kääriäinen

Keijo Kääriäinen föddes år 1923 och var redan som ung intresserad av fotografering och flygning. Han deltog som frivillig i Vinterkriget och därefter även i Fortsättningskriget. Han tog rikligt med bilder och skrev även dagbok vid fronten fastän det var förbjudet. Filmerna gömde han i första-hjälpen-utrustningen så att de inte skulle bli konfiskerade. Kääriäinen sårades fyra gånger men efter att ha återhämtat sig skaffade han sig flygcertifikat och flög för Vuokralento Oy. Han flög bland annat den legendariska Leivo, Auster (hämtad från England) och Norseman (Schweitz) som idag är utställd på Finlands Flygmuseum. 1952 löste Keijo Kääriäinen in fruns hemgård och bosatte sig på Lammi Lieson Yli-Äijälä bondgård.

Flygandet intresserade dock fortfarande och han började med flygfotografering 1956. Kääriäinen var verksam i över 40 år och tog över 800 000 bilder. Han koncentrerade sig på södra, östra och mellersta Finland men flög även sporadiskt på andra områden. Kääriäinen satt själv vid spakarna och överlämnade själva fotograferingen till sin medhjälpare. Objekten fångades ofta på lite längre avstånd eftersom Kääriäinen ansåg att det var en fördel att även få med närmiljön på bilderna.

Kääriäinen var mycket aktiv under hela sitt liv. Vid sidan av flygandet och fotograferandet var han numismatiker, filatelist, konstsamlare, fiskare, jägare samt aktiv inom reservist- och lionsverksamhet.

Keijo Kääriäinen, till vänster, med sin Leivo OH-KZG.
Keijo Kääriäinen
S-Air
SK-foto
Scan-foto
Punnas