Maaseudun Lentokuvaus

Vuonna 1937 syntynyt Jack Johnsson lähetettiin veljensä Tomyn kanssa sotalapseksi Ruotsiin. Suomeen palattuaan hän pestautui armeijan harmaisiin vapaaehtoisesti 17-vuotiaana. Sotaväen jälkeen hän tutustui Turussa ruotsalaiseen Holmströmiin, joka omisti Flygfoto -lentokuvausyrityksen. Yrityksen mennessä konkurssiin Jack ja veli Tomy päättivät jatkaa toimintaa Maaseudun Lentokuvaus -nimellä.

Kalustona toimivat nykyisellään entisöidyt Piper Cub J 2 OH-CPE sekä Piper J 3 OH-CPG joista jälkimmäinen tuhoutui pakkolaskussa Jämijärvelle vuonna 1959. Jack ja Tomy olivat kameran takana kun luottolentäjät istuivat Piperin ohjaamossa ja vaimo, isä sekä äiti pyörittivät kuvalaboratoriota sekä kuvien peittovärjäystä. Myyntimiehinä toimivat kolme opettajaa Snellmannin koulusta.

Jack oli valmis kokeilemaan jatkuvasti uutta. Lentokuvaustoiminnan väistyessä hän työskenteli Helsingissä somistemyymälässä ja perusti myöhemmin omansa Turkuun. Vaimon vanhempien entiseen veneveistämöön perustettiin myöhemmin Ruukkupaja -niminen keramiikkaliike, johon Jack sai innostuksen asuessaan Gotlannissa. Lisäksi hän viihtyi lapissa enonsa kultavaltauksella, jonne hän aikoinaan kulki jopa polkupyörällä.

Maaseudun Lentokuvaus kuvasi totuttua matalammalta, mikä vaati kylmähermoisuutta sekä pilotilta että kuvaajalta. Ilmakuvauksessa erityisen tärkeään rooliin nousi myös pilotin ja kuvaajan yhteistyö. Jackillä oli myös päätä liiketoimintaan. Kaupan alan opinnot auttoivat häntä pyörittämään yritystoimintaa kun veli Tomy keskittyi kuvaamiseen.

Maaseudun Lentokuvauksen 100 000 kappaleen mustavalkokuva-arkisto täydentää arkistojamme Länsi-Suomen osalta. Taidokkaille kuville annettiin jo silloin laatutakuu, joka pätee vielä tänäkin päivänä. Jo silloin ymmärrettiin kuvien järjestämisen tärkeys, mikä mahdollistaa teidänkin talonne historiakuvan löytämisen vielä tänäkin päivänä.

Koistisen veljekset

Viljo Koistisen veljensä Arin kanssa kerryttämä 400 000 ilmavalokuvan arkisto kattaa koko Suomen. Hänen vuonna 1940 perustama valokuvausliike Helsingin Mannerheimintiellä ehti toimia vaivaiset kaksi viikkoa kunnes isänmaan kutsu vei Viljon sotaan. Sodasta väsyneenä hän kierteli Suomea Husqvarna moottoripyörällään kunnes asettui Lohjalle pitämään urheiluliikettä. Valokuvauksesta kiinnostunut Viljo hiljalleen muutti liikkeen valokuvausstudioksi.

Vanhemmalla iällä lentolupakirjan saatuaan Viljo Koistinen päätti kokeilla ottaa ilmakuvauksen osaksi liiketoimintaansa. Veli Ari aloitti arkistojensa kerryttämisen samoihin aikoihin itsenäisesti Riihimäellä.

Viljo Koistinen (toinen vasemmalta) lensi Suomen ensimmäisen yksityishenkilön omistaman Piper pienkoneensa Ruotsista Malmin lentokentälle.

Viljo Koistinen oli rämäpäinen seikkailijaluonne. Jos aamulla sää näytti hyvältä hän säntäsi ilmaan kuvaamaan. Pohjoisen kuvausreissuilla saattoi vierähtää viikkokin kun vaimo piti huolta liikkeestä. Temperamentistaan huolimatta Viljo oli lempeäluonteinen ja tuli toimeen kaikkien kanssa. Valokuvauksen ja ilmailun lisäksi hän oli taitava tekemään puutöitä.

Ilmakuvaus ei ollut Arinkaan ainoa ajanviete. Chinchilla- ja kanafarmien lisäksi hänellä oli muitakin rautoja tulessa ja Viljo kehottikin Aria keskittymään yhteen asiaan kerrallaan.

Koististen vaikuttavasta 400 000 kuvan arkistosta löytyy ikuistettuja maaseutujen maisemia 50-luvulta 80-luvulle asti ympäri Suomen.

Aina sään ennustaminen ei kuitenkaan onnistunut. Myrskyn yllättäessä Viljo teki pakkolaskun eräälle pellolle, jonka vakiasukkaat saapuivat ihmettelemään uutta tulokasta.